Eden Springs stödjer gräsrotsforskning i Tanzania

Eden Springs stödjer gräsrotsforskning i Tanzania
Sedan 2013 har Eden Springs stöttat gymnasieskolor i den kaffeodlande delen av norra Tanzania

Sedan 2013 har Eden Springs stöttat gymnasieskolor i den kaffeodlande delen av norra Tanzania som en del av sitt välgörenhetssamarbete med non-profit-organisationen People Help People – One World (PHPOW). Detta har starkt bidragit till att förbättra villkoren för de lokala gymnasieeleverna, vilket har lett till att fler studerar och får bättre provresultat än någonsin tidigare. 

Läs mer

10 tips om hur du kan öka välbefinnandet på din arbetsplats

10 tips om hur du kan öka välbefinnandet på din arbetsplats

1. Ta en paus! I likhet med de flesta människor sitter du ner under den största delen av din arbetstid. För att förebygga stela och onda muskler bör du ta en paus minst en gång per timme. Du kan t.ex. gå en kort promenad till vattenkylaren.

2. Drick vatten! Kroppen består av över 65% vatten, så det är viktigt att dricka vatten under hela dagen för att kroppen inte skall torka ut och för att du skall hålla dig frisk. Även mindre vätskebrist kan negativt påverka din förmåga att koncentrera dig på ditt arbete.

3. Ät bra!

Läs mer

Vatten och fysisk presentation

Vatten och fysisk presentation

Studier visar att kroppen är uttorkad vid en brist av vätska på så lite som 1-2%. Vid denna nivå minskar den fysiska förmågan och din energinivå, vilket gör att du känner dig trött. Vid 2 % uttorkning minskar den fysiska förmågan med 5-10% och vid en uttorkningsnivå på över 4 %, minskar kroppens fysiska förmåga med hela 20-40%. Idrottare vet att tillräckligt vattenintag före, under och efter träning är avgörande för att uppnå bästa möjliga fysiska prestanda. 

Några riktlinjer för korrekt vattenintag och träning:

Läs mer

Kaffe är källan till extra energi på arbetsplatsen

Kaffe är källan till extra energi på arbetsplatsen

När vatten kan ses på som basen för välmående och produktivitet, ger kaffe den extra energin som skapar skillnaden mellan bra och utmärkta prestationer. För de flesta av oss går ingenting upp mot lukten och smaken av nybryggt kaffe.

När vi startar med en ny arbetsuppgift, som kräver extra koncentration, är ofta det första vi gör att fylla kaffekoppen. Kaffe som ofta dricks för njutningens skull, har visat sig vara en källa till både produktivitet och energi. Kaffe är också den mentala stimulansen som håller människor fokuserade och kreativa. 

Läs mer

Den professionella rasten

Eftersom moderna arbetsplatser blir allt mer datoriserade, tillbringar vi den mesta delen av vår arbetstid i statiska hållningar och ofta i ganska obekväma ställningar. Uppslukade av den ”virtuella världen”, tenderar vi att ägna mindre uppmärksamhet på våra fysiska upplevelser och våra kroppsbehov. 

Läs mer

Träning ger dig energi

Träning ger dig energi

I ett hektiskt liv med mängder av olika åtaganden är det ofta svårt att hitta tid till träning. Även med de bästa av intentioner, kan träningen hamna långt ner på prioriteringslistan. Det är dock viktigt att komma ihåg att vår kropp inte är utformad för att vi skall sitta stilla vid ett skrivbord. Kroppen skall hålla sig I aktivitet. 

Läs mer

Presenteeism - på plats men inte närvarande

Presenteeism

Medan arbetsgivare en gång oroade sig för en "absenteeism" och problemen med anställda som inte kom till jobbet, lider ett stort antal arbetare idag av "presenteeism", d v s när arbetare kommer till jobbet men inte är produktiva. 

Läs mer

Varför företag börjar att engagera sig

Varför företag börjar att engagera sig

Det finns växande bevis för att ett företags utförande och prestanda har ett direkt samband med välbefinnandet hos företagets anställda. Eftersom de flesta tillbringar största delen av sina ’vakna timmar’ på jobbet, är det enbart logiskt att arbetsplatsen skall vara en plats för välbefinnande för de anställda. 

Läs mer

ERGONOMI I ARBETET

ERGONOMI I ARBETET

En korrekt utformad arbetsplats är av största vikt när det kommer till att förebygga många muskel- och belastningsskador. 

Om du i likhet med många andra, spenderar timmar varje dag böjd över ett tangentbord och framför en datorskärm, är kontorsergonomi mycket viktigt. Att sitta vid ett skrivbord hela dagen tär på din rygg, nacke och axlar. 

Råd för att minska risken för muskel- och belastningsskador:

Läs mer

STRESSHANTERING

STRESSHANTERING

Att balansera arbetslivet med privatlivet kan vara en utmaning som genererar stress. Men det finns några enkla tekniker som kan hjälpa dig att öka ditt välbefinnande och din livskvalitet. 

Läs mer

Pages