Vatten och fysisk presentation

Vatten och fysisk presentation

Studier visar att kroppen är uttorkad vid en brist av vätska på så lite som 1-2%. Vid denna nivå minskar den fysiska förmågan och din energinivå, vilket gör att du känner dig trött. Vid 2 % uttorkning minskar den fysiska förmågan med 5-10% och vid en uttorkningsnivå på över 4 %, minskar kroppens fysiska förmåga med hela 20-40%. Idrottare vet att tillräckligt vattenintag före, under och efter träning är avgörande för att uppnå bästa möjliga fysiska prestanda. 

Några riktlinjer för korrekt vattenintag och träning:

Läs mer

Kaffe är källan till extra energi på arbetsplatsen

Kaffe är källan till extra energi på arbetsplatsen

När vatten kan ses på som basen för välmående och produktivitet, ger kaffe den extra energin som skapar skillnaden mellan bra och utmärkta prestationer. För de flesta av oss går ingenting upp mot lukten och smaken av nybryggt kaffe.

När vi startar med en ny arbetsuppgift, som kräver extra koncentration, är ofta det första vi gör att fylla kaffekoppen. Kaffe som ofta dricks för njutningens skull, har visat sig vara en källa till både produktivitet och energi. Kaffe är också den mentala stimulansen som håller människor fokuserade och kreativa. 

Läs mer

Den professionella rasten

Eftersom moderna arbetsplatser blir allt mer datoriserade, tillbringar vi den mesta delen av vår arbetstid i statiska hållningar och ofta i ganska obekväma ställningar. Uppslukade av den ”virtuella världen”, tenderar vi att ägna mindre uppmärksamhet på våra fysiska upplevelser och våra kroppsbehov. 

Läs mer

Träning ger dig energi

Träning ger dig energi

I ett hektiskt liv med mängder av olika åtaganden är det ofta svårt att hitta tid till träning. Även med de bästa av intentioner, kan träningen hamna långt ner på prioriteringslistan. Det är dock viktigt att komma ihåg att vår kropp inte är utformad för att vi skall sitta stilla vid ett skrivbord. Kroppen skall hålla sig I aktivitet. 

Läs mer

Presenteeism - på plats men inte närvarande

Presenteeism

Medan arbetsgivare en gång oroade sig för en "absenteeism" och problemen med anställda som inte kom till jobbet, lider ett stort antal arbetare idag av "presenteeism", d v s när arbetare kommer till jobbet men inte är produktiva. 

Läs mer

Varför företag börjar att engagera sig

Varför företag börjar att engagera sig

Det finns växande bevis för att ett företags utförande och prestanda har ett direkt samband med välbefinnandet hos företagets anställda. Eftersom de flesta tillbringar största delen av sina ’vakna timmar’ på jobbet, är det enbart logiskt att arbetsplatsen skall vara en plats för välbefinnande för de anställda. 

Läs mer

ERGONOMI I ARBETET

ERGONOMI I ARBETET

En korrekt utformad arbetsplats är av största vikt när det kommer till att förebygga många muskel- och belastningsskador. 

Om du i likhet med många andra, spenderar timmar varje dag böjd över ett tangentbord och framför en datorskärm, är kontorsergonomi mycket viktigt. Att sitta vid ett skrivbord hela dagen tär på din rygg, nacke och axlar. 

Råd för att minska risken för muskel- och belastningsskador:

Läs mer

STRESSHANTERING

STRESSHANTERING

Att balansera arbetslivet med privatlivet kan vara en utmaning som genererar stress. Men det finns några enkla tekniker som kan hjälpa dig att öka ditt välbefinnande och din livskvalitet. 

Läs mer

Motion och välbefinnande

Motion och välbefinnande

Enligt flera experter utgör brist på fysisk aktivitet ett av de mest allvarliga hälsoproblemen i det moderna samhället. Läkare rekommenderar minst 30 minuters fysisk aktivitet varje dag. Det är inte alltid lätt att hitta tid för träning under din arbetsdag, men det finns enkla övningar du kan göra på arbetstid.

Läs mer

Hälsosam kost på arbetsplatsen

Hälsosam kost på arbetsplatsen

Studier visar att de flesta människor har dåliga matvanor på arbetet, vilket leder till en negativ inverkan på deras produktivitet. Dålig kost är en av de största orsakerna till sjukdom, frånvaro och sänkt produktivitet. Människor är mer benägna att äta dåligt på jobbet då tiden kan vara knapp och utbudet ofta är litet.

Om du har lust att förbättra din kosthållning, kan du ta del av dessa råd:

Läs mer

Pages