10 tips om hur du kan öka välbefinnandet på din arbetsplats

10 tips om hur du kan öka välbefinnandet på din arbetsplats

1. Ta en paus!
I likhet med de flesta människor sitter du ner under den största delen av din arbetstid. För att förebygga stela och onda muskler bör du ta en paus minst en gång per timme. Du kan t.ex. gå en kort promenad till vattenkylaren.

2. Drick vatten!
Kroppen består av över 65% vatten, så det är viktigt att dricka vatten under hela dagen för att kroppen inte skall torka ut och för att du skall hålla dig frisk. Även mindre vätskebrist kan negativt påverka din förmåga att koncentrera dig på ditt arbete.

3. Ät bra!

För att äta bra på arbetet måste du planera på förhand: undvik godisautomaten och förvara ett lager med hälsosamma mellanmål i ditt skrivbord; packa en hälsosam lunch hemifrån; undvik koffeinhaltiga och söta drycker och påminn dig själv om att dricka vatten genom att ha en flaska eller ett glas på skrivbordet.

4. Rör på dig!
Läkare rekommenderar minst 30 minuters fysisk aktivitet varje dag för god hälsa. Om 30 minuter verkar mycket, kom ihåg att du inte behöver röra på dig 30 minuter åt gången för att kroppen ska må bra; korta omgångar under dagen ger samma positiva effekter.

5. Sitt ordentligt!
Att sitta vid skrivbordet och arbeta med ett tangentbord sliter på rygg, nacke och axlar; för att förebygga vanliga smärtor och värk, ta dig tid att justera stolen så att du sitter bekvämt, inklusive sitthöjden, nackstöd, ländstöd, och armstöd.

6. Vila ögonen!

Låt dina ögon vila genom att titta bort från ditt arbete och fokusera på ett föremål på avstånd; stäng regelbundet ögonen i fem sekunder; försök medvetet att blinka oftare för att undvika torra ögon.

7. Organisera din arbetsplats!
För att arbeta effektivt och undvika konstiga rörelser – placera tangentbord och skärm rakt framför dig, och de föremål du använder ofta på armlängds avstånd.

8. Sträck på dig!
Genom att ta dig tid att utföra enkla stretchövningar under dagen kan du undvika muskelspänning och stelhet. Det kan även bidra till ökad flexibilitet, vilket minskar skaderisken.

9. Använd belysning!
För att se ordentligt utan att anstränga ögonen behöver du tillräckligt med ljus för att belysa din arbetsplats. Kontrollera att ljuskällan inte bländar eller kastar skuggor över arbetet (för en högerhänt person skall t.ex. ljuskällan komma in från vänster).

10. Lär dig att vila!
Enkla avslappningstekniker som t.ex. kontrollerad andning och meditation kan hjälpa dig att hantera din stress och leva balanserat.

Välbefinnande på jobbet