Uttorkning: Faktiska fakta

Uttorkning: Faktiska fakta

Håll dig uppfriskad med ett glas kylt vatten!

Vatten utgör över två tredjedelar av människokroppen. Vatten hjälper till att mjuka upp lederna och ögonen, hjälper matsmältningen, spolar bort avfall och toxiner och håller huden frisk. 

Tidiga varningstecken på uttorkning:

• törstig och yr
• torr mun
• trötthet 
• mörkfärgad och starkt luktande urin
• kissar mer sällan än vanligt

Det är välkänt hur farligt och potentiellt livshotande svår uttorkning kan vara, men vad är effekterna av en mindre uttorkning?

Enligt forskare är känslan av törst som vi alla upplever, ofta en indikation på att våra kroppar redan har blivit uttorkade. Faktum är att studier visar att även vid lättare uttorkning påverkas vårt humör och koncentrationsförmåga. Känslor av törst, trötthet och irritation är subtila varningar från kroppen att det är dags att fylla på vätska för att stoppa ytterligare symtom som huvudvärk och yrsel.

Vuxna bör sikta på att dricka minst sex till åtta glas vatten per dag för att hålla vätskenivån balanserad. Om man tränar krävs det givetvis mer vatten. Dock kan det under stressade arbetsdagar vara lätt att glömma bort något så enkelt som att ta ett enda glas vatten. 
Vi skyller ofta vår trötthet, huvudvärk och minskade koncentrationsförmåga på vår stressade arbetssituation - när vi istället faktiskt först och främst skulle kunna testa att gå till vattenkylaren och ge våra hårt arbetande hjärnor och kroppar den mest livsupprätthållande substansen – vatten!

Så nästa gång du börjar känna något varningstecknen på uttorkning – då vet du vad du ska göra!

Vi på Eden har ett stort utbud av vattenkylare som passar alla typer av behov – klicka här!

Vatten och välbefinnande