Det här kan hända om du dricker för lite vatten på jobbet

Det här kan hända om du dricker för lite vatten på jobbet

Tinningen bultar, halsen och läpparna känns torra och kollegans röst låter mer och mer irriterande. Känner du igen dig? Det som du och många andra upplever är tidiga tecken på uttorkning, något du enkelt kan motverka – genom att dricka ett par extra glas vatten. Lättillgängligt vatten på din arbetsplats kan hjälpa dig på vägen.

Under en hektisk arbetsdag är det lätt att hoppa över lunch eller fikapaus för ett snabbt mellanmål vid skrivbordet, vilket ofta leder till en lång eftermiddag när tröttheten börjar göra sig påmind. Många tacklar energidippen med något sött – men ett par glas vatten kan ge en både bättre och mer långsiktig energiboost.

Viktigt att fylla på

En vuxen människa består av drygt 60 procent vatten och en vanlig dag konsumerar din kropp ungefär tre liter vatten av sig själv – ibland mer, om du anstränger dig med motion, hög koncentration eller annan aktivitet. Oavsett om du sitter vid ett skrivbord eller är ute och rör på dig om dagarna gör kroppen alltså av med en stor mängd vätska – och om inte depåerna fylls på i samma takt riskerar du att avsluta dagen med sprängande huvudvärk, yrsel eller muskelkramp.

Vi får ungefär hälften av den vätska som kroppen behöver för att hålla sig på en bra nivå från kost och matsmältning, resten måste fyllas på med hjälp av dryck. Många tar en kopp kaffe i fikapausen eller dricker något i samband med måltider, vilket i många fall räcker för att hålla kroppen i balans. Ibland gör dock stressen på jobbet att lunchrasten kortas ned och det extra glaset vatten glöms bort. I slutet av dagen eller på vägen hem orkar kroppen därför inte mer, utan säger ifrån genom att du tappar koncentrationsförmågan, känner dig irriterad, får kramp i musklerna eller blir akut törstig. Det påverkar ofta inte bara ditt humör utan även din arbetsprestation.

Drick innan du blir törstig

En vanlig orsak till problem som huvudvärk, torr hud eller andra tecken på mild uttorkning är att många dricker vatten först när de känner törst.

Törst är ett tecken på att kroppen själv säger ifrån eftersom att den redan har drabbats av dålig vätskebalans. Att ta ett glas vatten när du är törstig behöver alltså inte alltid vara ett säkert kort för att undvika huvudvärken – du kan dock rädda eftermiddagen genom att redan på morgonen ställa en vattenflaska eller ett glas intill dig på jobbet och därigenom hålla koll på hur mycket eller lite du dricker om dagen. Med Eden Springs  källvattenkylare, filterkylare eller vattenflaskor blir det ännu enklare att hålla koll på ditt vattenintag – och därmed lyckas hålla dig på topp på jobbet.

5 vanliga symptom på att du inte dricker tillräckligt mycket vatten

  1. Du blir trött och okoncentrerad. Om energin börjar tryta och du kommer på dig själv med att tappa fokus på jobbet är det en bra idé att ta ett glas vatten.
  2. Du kissar sällan. Ett vanligt misstag som många gör är att dricka mindre vatten för att slippa kissa så ofta. Om du kommer på dig själv med att bara behöva gå på toaletten ett par gånger under en arbetsdag behöver du med stor sannolikhet dricka mer vatten.
  3. Du får dålig andedräkt. När du är uttorkad minskar salivproduktionen, vilket ger bakterierna möjlighet att frodas. Det resulterar ofta i dålig andedräkt – något som kan motverkas genom att dricka ett extra glas.
  4. Du får frossa. Om du har suttit ute i solen för länge eller precis kört ett hårt träningspass kan du få frossa. Så fort du börjar känna av obehaget bör du avbryta all aktivitet, sätta dig i skuggan och dricka mycket vatten.
  5. Du blir förstoppad. Eftersom att kroppen består av en så pass stor procent vatten är det viktigt att upprätthålla nivån. När kroppen inte får tillräckligt med vätska drar den vatten från bland annat din avföring för att kompensera, och det är då du lätt blir förstoppad.

Känner du av symptomen på jobbet? Bli kvitt dem genom att se till din arbetsplats har tillgång till en vattenautomat från Eden Springs.

Välbefinnande på jobbet