Har du tröttnat på ”det gamla vanliga” vattnet?

Har du tröttnat på ”det gamla vanliga” vattnet?
Har du tröttnat på ”det gamla vanliga” vattnet? Ibland kan man bli trött på att dricka vanligt vatten – varför inte prova att ge vattnet en liten twist i sommar? Frys in iskuber med färska bär, frukt eller kryddor och använd dem i ditt vattenglas eller varför inte prova att smaksätta vattnet för att pigga upp din arbetsdag och ge dig lite extra energi?   Följ de fyra enkla stegen i bilden nedan och du får sommarens kanske godaste glas vatten! 1. Välj dina favoritingredienser 2. Tillsätt i ditt glas eller flaska med friskt vatten
Läs mer

Uttorkning: Faktiska fakta

Uttorkning: Faktiska fakta
Håll dig uppfriskad med ett glas kylt vatten!

Vatten utgör över två tredjedelar av människokroppen. Vatten hjälper till att mjuka upp lederna och ögonen, hjälper matsmältningen, spolar bort avfall och toxiner och håller huden frisk. 

Tidiga varningstecken på uttorkning:

• törstig och yr • torr mun • trötthet  • mörkfärgad och starkt luktande urin • kissar mer sällan än vanligt

Läs mer

5 tips för att komma ihåg att dricka vatten i sommar!

5 tips för att komma ihåg att dricka vatten i sommar!

Vi kommer sällan ihåg att dricka tillräckligt med vatten på arbetsplatsen. I sommarvärmen är det särskilt viktigt att se till att man får i sig vätska då vår kropp behöver ännu mer vatten när vi svettas. En bra tumregel är att dricka 1,5- 2 liter vatten om dagen. 

Har du svårt att koncentrera dig på jobbet? Det kan mycket väl bero på att du inte har kommit ihåg att dricka tillräckligt med vatten! Här kommer fem enkla tips för att komma ihåg att dricka vatten:

Läs mer

Möt mig vid vattenkylaren

Möt mig vid vattenkylaren

Att dricka tillräckligt med vatten är livsviktigt, både för vår hälsa och för att vi skall kunna vidhålla god produktivitet på arbetet. Vattenkylaren är en av de enklaste och mest kostnadseffektiva metoderna för att säkerställa att anställda har tillgång till det vatten de behöver. För att optimera fördelarna med vattenkylaren, finns det två tillvägagångssätt när det gäller att hitta rätt placering av denna. 

Läs mer

Vatten och fysisk presentation

Vatten och fysisk presentation

Studier visar att kroppen är uttorkad vid en brist av vätska på så lite som 1-2%. Vid denna nivå minskar den fysiska förmågan och din energinivå, vilket gör att du känner dig trött. Vid 2 % uttorkning minskar den fysiska förmågan med 5-10% och vid en uttorkningsnivå på över 4 %, minskar kroppens fysiska förmåga med hela 20-40%. Idrottare vet att tillräckligt vattenintag före, under och efter träning är avgörande för att uppnå bästa möjliga fysiska prestanda. 

Några riktlinjer för korrekt vattenintag och träning:

Läs mer

Motion och välbefinnande

Motion och välbefinnande

Enligt flera experter utgör brist på fysisk aktivitet ett av de mest allvarliga hälsoproblemen i det moderna samhället. Läkare rekommenderar minst 30 minuters fysisk aktivitet varje dag. Det är inte alltid lätt att hitta tid för träning under din arbetsdag, men det finns enkla övningar du kan göra på arbetstid.

Läs mer

Vatten och mentalt utförande

Vatten och mentalt utförande

Koncentrationsförmågan sjunker vid vätskebrist. Vatten är ett av de viktigaste och enklaste verktygen för att öka effektivitet och produktivitet på arbetet. Den mänskliga hjärnan består av 85 % vatten och när du inte har druckit tillräckligt, känner hjärnan av effekterna. Vätskebrist kan leda till huvudvärk, dålig koncentration, försämrat korttidsminne samt reducera både din förmåga att utföra beräkningar och din psykomotoriska kapacitet. Detta beror på att uttorkning leder till en minskad nivå av energiproduktion i hjärnan. 

Läs mer

Vatten och den vanliga förkylningen

Vatten och den vanliga förkylningen

De flesta vuxna människor får i genomsnitt en förkylning cirka fyra gånger om året och barn blir förkylda ännu oftare. Tänk bara på den årliga ekonomiska förlust som detta innebär i form av förlorade arbetsdagar. Det rör sig om totalt cirka 3 miljarder euro och vi kan inte göra något åt det. Eller kan vi det? 

Läs mer

Vatten och kroniska sjukdomar

Vatten och kroniska sjukdomar

Grundat det faktum att kroppen består av 70 % vatten, är det inte konstigt att vår vattenkonsumtion har en stor inverkan på vår hälsa. Kroppen mister vatten varje dag, vatten som behöver fyllas på. Det rör sig i genomsnitt om 2,9 liter vatten för män och 2,2 liter för kvinnor. Studier har visat att personer som inte dricker tillräckligt, löper en större risk att utveckla kroniska sjukdomar. 

Läs mer

Bryr du dig om ditt välbefinnande på jobbet?

Bryr du dig om ditt välbefinnande på jobbet?

De flesta människor spenderar den största delen av sin tid på jobbet, vilket gör att det är viktigt att tänka på och bry sig om sitt välbefinnandet just på arbetsplatsen. Anställda som bryr sig om sitt välbefinnande är generellt sett:

Läs mer

Pages