Kommer du ihåg att ta hand om ditt välbefinnande under arbetsdagen?

Kommer du ihåg att ta hand om ditt välbefinnande under arbetsdagen?

"Jag ska ta hand om mig själv, äta hälsosammare, träna mer, stressa mindre, unna mig tid för mig själv ..." låter det bekant?

 

Nytt år nya löften. Även om du själv inte har nyårslöftet att ta bättre hand om dig så är detta ändå något många har i tankarna i början på ett nytt år.  Nytt år – nystart – ett bra tillfälle att se över sina vanor, kanske bli av med dåliga sådana och samtidigt skaffa sig en mer hälsosam vardag.

Oavsett vad ditt mål är, så är det bra att komma ihåg att vi spenderar mer än hälften av våra vakna timmar på jobbet. Glöm därför inte bort att ta hand om ditt välmående även under arbetsdagen. När du kommer ihåg att ha en hälsosam livsstil på jobbet, behöver du inte göra allt på din fritid.

Se Edens enkla tips och se över ditt välbefinnande på jobbet i år! Kanske något av dessa tips blir ditt nyårslöfte?

Ta regelbundna korta pauser 
Ett av de enklaste sätten att ta hand om ditt välbefinnande på jobbet är att ta pauser. En människa kan koncentrera sig på krävande uppgifter i ungefär en timme. Regelbundna, korta pauser under arbetsdagen ger både kropp och själ ett välbehövligt avbrott från jobbet, vilket i sin tur minskar fysisk belastning och psykisk stress.

Drick tillräckligt med vatten 
Förutom pauser är det bra att komma ihåg att dricka tillräckligt med vatten under dagen. En tumregel är att åtminstone dricka en liter vatten under arbetsdagen, detta varierar naturligtvis individuellt med tanke på bl.a. ålder och aktivitetsnivå. Kom ihåg att om du känner dig törstig så är detta ett tecken på att din kropp redan är uttorkad.

Se till att du äter hälsosamt 
Kom ihåg att äta näringsrik och hälsosam mat tillräckligt ofta för att undvika svängningar i blodsockernivån. Detta gör att du har mer energi att koncentrera dig på arbetet.

Motionera 
Även lättare motion under hela dagen bidrar till att ta hand om ditt välbefinnande. Ta trappan istället för hissen, gå en runda runt kvarteret efter din lunch, gå på toaletten eller hämta ett glas vatten så långt bort som möjligt från ditt egna kontor. Har du ett höj- och sänkbart bord? Stå upp någon gång varje dag. Lägg till lite motion varje dag så når du snabbt resultat!

 

Välbefinnande på jobbet