STRESSHANTERING

STRESSHANTERING

Att balansera arbetslivet med privatlivet kan vara en utmaning som genererar stress. Men det finns några enkla tekniker som kan hjälpa dig att öka ditt välbefinnande och din livskvalitet. 

Spenderar du mer tid på arbetet än du gör hemma? För de flesta människor är det en ständig utmaning att hitta en balans mellan arbetsliv och privatliv. Grundat ny teknologi som mobiltelefoner, bärbara datorer och videosamtal, har gränserna mellan arbete och privatliv börjat suddas ut och många arbetar också längre arbetsdagar än förr. Men när ditt arbetsliv och ditt privatliv saknar balans, kan din stressnivå skjuta i höjden. Påtryckningar på arbetsplatsen eller hemifrån kan öka din stressnivå och leda till muskelspänningar. Detta kan i sin tur kan påverka din effektivitet på jobbet samt din livskvalitet. 

Dessa tekniker kan hjälpa för att minska muskelspänning p.g.a. stress:

  • Spänd käke eller gnisslande tänder. Öppna munnen så mycket du kan, sträck ut käkmusklerna, gör en paus och stäng. Upprepa 3 gånger och slappna sedan av i käken.
  • Skelande ögon. Fokusera på ett föremål på avstånd i 10 sekunder och slappna samtidigt av i ansiktsmusklerna.
  • Böjda axlar. Höj axlarna mot öronen, gör en paus, rulla sedan axlarna bakåt och nedåt mot marken. Upprepa 3 gånger.
  • Rynkad panna . Slappna av i ansiktsmusklerna, stäng ögonen och visualisera att ansiktet smälter nedåt marken.

Råd för att bibehålla en balans mellan arbetet och hemmet:

1Ta väl vara på din lediga dag.Försök att planera in några av dina hushållssysslor på arbetsdagar, så att dina lediga dagar blir mer avkopplande. Genom att tvätta en maskin per dag, får du tid över till att göra det du tycker om när du är ledig.

2. För dagbok .Skriv upp allt du gör under en vecka, både arbetsrelaterade och inte arbetsrelaterade aktiviteter. Med en klarare överblick kan du bestämma var du vill göra ändringar, t.ex. att skära ner eller delegera aktiviteter du inte tycker om, eller som inte utgör en prioritet.

3. Planera din tid. Organisera hushållsuppgifter effektivt. Om du storhandlar en gång i veckan slipper du förhoppningsvis att ta en tur till butiken varje dag efter jobbet.

4. Ge själen näring. Ta dig tid varje dag till en aktivitet du tycker om. Att läsa, lyssna på musik, eller utöva din favoritsport eller hobby, hjälper dig att varva ner efter en hektisk dag.

5. Få tillräckligt med sömn. Det finns inget så stressande och även potentiellt farligt, som att arbeta när du är trött och utarbetad. Detta påverkar inte bara din produktivitet, men kan också leda till kostsamma misstag. Du kan även behöva arbeta längre för att rätta till dessa.

6. Kommunicera tydligt. Eliminera tidskrävande och frustrerande missförstånd genom att kommunicera tydligt. Ställ frågor, för anteckningar, skriv listor osv för att hålla dig organiserad. Det sparar tid i det långa loppet.

7. Sätt av en kväll i veckan för avkoppling med familj och/eller vänner
Stäng av telefonen, datorn och TV:n och upptäck hur en mysig stund med de närmaste kan förnya din vardag.

Välbefinnande på jobbet