ERGONOMI I ARBETET

ERGONOMI I ARBETET

En korrekt utformad arbetsplats är av största vikt när det kommer till att förebygga många muskel- och belastningsskador. 

Om du i likhet med många andra, spenderar timmar varje dag böjd över ett tangentbord och framför en datorskärm, är kontorsergonomi mycket viktigt. Att sitta vid ett skrivbord hela dagen tär på din rygg, nacke och axlar. 

Råd för att minska risken för muskel- och belastningsskador:

Justering av stol 
Din stol bör justeras korrekt för att du skall bibehålla en god hållning, vilket i sin tur leder till att du minskar belastningen för din rygg. Ta dig tid att justera stolen så att passar dig optimalt:
•    Sänk bakre (länd) stöd och stötdämpning och justera den så att den passar dig.
•    Ryggstödsvinkel - cirka 90 grader.
•    Sitthöjd och vinkel – utgå från skrivbordshöjden samt din benlängd. Skrivbordet skall vara i midje/navelhöjd, dina knän skall vara i parallell vinkel till dina höfter och dina fötter skall vila bekvämt på golvet.

Justering av arbetsstation
•    De föremål som du använder ofta skall vara väl synliga och inom en 45 graders radie för att minimera vridande ryggrörelser; de skall vara på armlängds avstånd så att din rygg inte behöver lämna stolen.
•    Placera skärmen direkt framför dig på cirka en armlängds avstånd. Håll den övre delen av skärmen i ögonnivå eller något under, så att du riktar blicken något nedåt mot det du arbetar med.
•    Placera tangentbordet direkt framför din skärm. Om du placerar det i en vinkel eller på sidan måste ögonen fokusera på olika avstånd, vilket i längden blir tröttsamt för ögonen.
•    Placera dokumenten i en dokumenthållare vid sidan av skärmen på samma nivå, vinkel och avstånd som skärmen, för att förhindra att ögonen hela tiden måste ändra fokus.

Inställning av datorskärm 
Att göra några små förändringar med din dataskärm kan minska ögontrötthet:
•    Justera ljusstyrkan på din skärm och håll den ren och fri från damm.
•    Förstora bilden eller dokumenten på skärmen så att de blir enklare att läsa.
•    Om möjligt, placera skärmen på din dator så att du minskar reflektering från lampor eller fönster.
•    För att göra ett bländtest - sitt vid ditt skrivbord med skärmen frånkopplad; detta gör att du kan se reflekterat ljus och bilder som du inte normalt skulle se då skärmen är påslagen. Justera den bländande källan om möjligt, eller justera skärmen. Det hjälper ofta att luta skärmen något.

Minska ögontrötthet - varningstecken:
Ögontrötthet är ett vanligt tecken på utdraget datoranvändande och kan ta sig uttryck på många olika sätt:
•    Ömma, trötta och kliande ögon.
•    Dubbelseende.
•    Huvudvärk.
•    Ökad ljuskänslighet.

För att ge dina ögon en välbehövd paus följ dessa råd:
•    Vila ögonen ofta under dagen genom att stänga dem i 5 sekunder.
•    Tvinga då och då ögonen att fokusera på andra saker än skärmen, några sekunder i taget.
•    Ge ögonen en fem minuters paus från skärmen minst en gång per timme. Stå upp, gå omkring, eller gör annat inte datorrelaterat arbete under denna period.
•    Försök medvetet att blinka oftare - många människor blinkar mindre än normalt då de arbetar vid en dator, vilket leder till torra ögon. Att blinka hjälper dig att hålla ögonen fuktiga.

Välbefinnande på jobbet