Vatten och kroniska sjukdomar
På grund av det faktum att kroppen består av 70 % vatten, är det inte konstigt att vår vattenkonsumtion har en stor inverkan på vår hälsa. Kroppen förlorar vatten varje dag. Vatten som behöver fyllas på. Det rör sig i genomsnitt om 2,9 liter vatten för män och 2,2 liter för kvinnor. Studier har visat att personer som inte dricker tillräckligt med vatten, löper en större risk att utveckla kroniska sjukdomar.
Enligt tidskriften American Journal of Epidemiology, så ökar riskfaktorerna när det gäller kranskärls- och hjärtsjukdomar vid uttorkning. Detta styrker det faktum att dricka mycket vatten är lika viktigt som träning, lågkaloridiet eller att inte röka, för att förhindra sådana sjukdomar.
I en ny studie1 där personer som drack fem eller fler glas vatten om dagen minskade risken att få fatala kranskärls- och hjärtsjukdomar med 46 % hos män och 59 % hos kvinnor. Som en motsats till detta, så innebar en konsumtion av andra drycker en ökning av dessa sjukdomar.
Liknande studier har funnit ett samband mellan god vätskebalans och vissa cancerformer. En studie2 visade att risken att få bröstcancer minskade med 79 % bland kvinnor som regelbundet drack tillräckligt med vatten.
Uttorkning har tagits upp när det gäller negativ påverkan på urinblåsa, prostata och njurar inklusive cancer och njursten. En studie3 visar att patienter i allmänhet inte dricker tillräckligt med vatten (mindre än 2,4 liter vatten om dagen). En undersökning visade att risken att få dessa olika former av cancer minskade vid varje intag av ytterligare 240 ml vatten. Andra typer av drycker studerades också. Men ingen av dessa drycker hade en sådan stor positiv inverkan på hälsan som rent vatten. Att dricka vatten är en enkel livstilsförändring som alla kan göra. Detta enkla förfarande att dricka tillräckligt med vatten, har en potential att förbättra många människors livskvalitet och till sist rädda många liv.
Tillbaka